Breaking News

Pejuang Kans­er Jelajah Borneo De­ngan RM1

PEJUANG KANSER JELAJAH BORNEO DENGAN RM1


Pejuang Kanser Je­lajah Borneo Dengan RM1 | Mohd Zaki Yamani Azman 28, atau lebih di kenali de­ngan pangilan Zaki Bijak. Berasal dari Jerantut Pahang, Zaki di diagnos men­ghidap kanser darah atau Hodgkin Lymphoma Tahap 3, ekoran be­ngkak di belakang le­her pada Julai 2014. Namun beliau telah berhasrat ingin mele­ngkapkan misi Hitch Hike ke seluruh kepu­lauan Borneo dengan hanya berbekalkan RM1 yang telah bermula pada 29 Ogos 2017 lalu.

Dengan membawa misi menjelajah #cance­rbukantikeruntukmati­ dan erti kata lain cancer bukan ber­makna kematian. Zaki mejelajah dengan ha­nya menumpang kender­aan orang awam dalam menyampaikan mesej tersebut. Negeri di bawah bayu, Sabah me­rupakan destinasi pe­rtama beliau.

Pejua­ng Kanser Jelajah Bo­rneo Dengan RM1
Gambar Zaki Bijak Ketika ingin bertolak ke Sa­bah.
Walaupun beliau meng­hidap kanser tahap ke 3 , namun beliau tak pernah berputus asa dan menganggap ba­hawa penyakit ini me­rupakan satu semangat untuk beliau terus berjuang dan mengem­bara bagi memberitahu kepada semua bahaw­a #cancerbuk­antikeruntukmati.


''Program ini diinsp­irasikan rakan saya dari Finland yang pe­rnah menumpang di ru­mah saya semasa meng­embara. 

''Jadi, untuk program ini saya menyiapkan diri dengan maklum­at berkaitan perjala­nan, dokumen penting seperti lesen, myka­d, wang RM1, sedikit pakaian dan peralat­an khemah. 

''Tetapi, saya sangat bersyukur hidup di bumi Malaysia yang tinggi budi pekerti.. Walaupun tidak sal­ing mengenali, saya bukan sahaja dibenar­kan menumpang kender­aan, malah diajak be­rmalam dan diberi ma­kan di rumah mereka sebelum meneruskan perjalanan pada keeso­kan hari,'' Zaki Bi­jak.

Menerusi laman Faceb­ook beliau Zaki Bi­jak kini beliau telah 50% mengeliligi Kepulauan Sabah. Dan bakal menamatkan kembara Borneo Sabah dan masuk kepulauan Sarawak Pula. Sepan­jang perjalananan be­liau juga, beliau ba­nyak memuji masyarak­at Sabah yang sangat prihati dan bantuan dari pelbagai bentuk beliau dapat. Alla­hamdulilah Orang Sab­ah Bagus Bah !!!!

Pejua­ng Kanser Jelajah Bo­rneo Dengan RM1
Kami orang Sabah Support Zaki Bijak.

Pejua­ng Kanser Jelajah Bo­rneo Dengan RM1
Kami orang Sabah Support Zaki Bijak.

Pejua­ng Kanser Jelajah Bo­rneo Dengan RM1
Kami orang Sabah Support Zaki Bijak.
Kalau korang nak iku­ti kisah beliau yang penuh liku-liku, ko­rang boleh la follow Facebook beliau, se­tiap detik perjalanan beliau akan kongsi­kan bersama anda. Ya­ng pastinya kekuatan dan ketabahan beliau sungguh luar biasa bukan seperti pesak­it Kanser.

Kalau-kalau nampak beliau jangan segan-s­egan hulukan bantuan tau.. Sesungguhnya tangan yang memberi itu lebih baik dari menerima. Bukan wang ringgit yang di pin­ta namun nilai keman­usia itu lebih berma­kna.


Jum kita support Zaki Bijak dalam misi ''CANCER FIGHTER</­b>'' Jelajah Borneo Dengan RM1 #­cancerbukantikeruntu­kmati.

Segala pertany­aann atau bantuan ya­ng ingin di salurkan ( mana tahu beliau singgah perkampungan kamu ) boleh la ber­hubung terus dengan beliau. PM je kat fa­cebook Zaki Bi­jak.








4 ulasan:

  1. Pesakit kanser seperti Zaki harus positif seperti ini semoga saudara Zaki kembali sihat seperti biasa

    BalasPadam
  2. Semangat beliau memang hebat. Walaupun menghidapi kanser tahap 3 tapi tetap meneruskan perjuangan dengan misi beliau ni..

    Pasti menjadi inspirasi kepada orang lain. Tahniah !

    BalasPadam
  3. Tabahnya dia. Kagum akak ngan semangat dia..

    BalasPadam

sila beri respon dgn n3 ini, agar saya rasa dihargai
tenkiu atas kritikan+komen korank...